Forkynnelse nå.
Guds rike på jord lever på en
måte ved forkynnelsen. Er den rett, blir Guds rike rett, og er den feil blir
Guds rike i beste fall sykt og svakt. Er forkynnelsen ensidig, blir også
kristenlivet det. I slike tilfeller kan spørsmålet om hvor mye og hva kristenfolket
selv leser og tar til seg av føde viktig.
Bibelsk forkynnelse og lære
blir normen. Vi kan ikke gjenta den eller kopiere den. Men den er såkalt norma
normans, eller kilden vi henter tankegods og lære fra. Bibelen er det som
styrer og ligger til grunn for vår tanke og lære.
Men vi har også andre normer
som kan hjelpe oss på vei i forkynnelse. Og det er tidligere tiders
forkynnelse. Her må vi selvsagt være forsiktige slik at vi ikke gjør dem til en
slags «norm» for oss og andre. For hver tidsperiode har sin egen referanse som
vi ikke automatisk kan gjøre til norm for oss andre.
Likevel er det noe her som vi
ikke burde overse. Mange talere i eldre tid hadde stort innsyn i bibelsk lære.
Det er ikke gitt for alle. Det viktigste i denne sammenheng er å se det
vesentlige i Guds ord og kristendom.
Noen viktige kilder til
forkynnelsen nevner vi her. Det er ikke sikkert at de i alle detaljer er enige
eller har det samme syn, f. eks. på de siste tider. Her er det hovedsaken vi
tenker på, menneskets frelse og evige salighet.
1. Luther.
Når vi leser Luthers bøker,
merker vi straks at han siterer flittig gamle forfattere og kirkefedre. Han har
lest mye av Augustin og bruker ham mange ganger. Det samme gjelder Hieronymus
(han bruker skrivemåten Jeronimus fra latin). Men det meste av tankegodset hans
kommer fra selve Bibelen. Han siterer mye og lat skrift tolke skrift og får
dermed fram det Bibelen har å si ut fra mange deler av Skriften.
Hovedsaken for Luther var
både i tolkingen av bibelbøker og i de mange prekener vi har etter ham – livet
med Gud i Kristus av nåde ved troen. Og grunnvollen er hele tiden forløsningen
på korsets tre.
Galaterbrevet er et godt
eksempel. Det handler i hovedsak om «den rettferdighet som gjelder for Gud». Og
den får et mennesket bare av nåde ved troen på Kristus. Vi har flere
kommentarer til galaterbrevet av ham, i alle fall fire. (Han foreleste flere
ganger over den.) Men den siste er den største og beste åndelig sett. Den
kalles gjerne «den store galaterbrevkommentaren». Den burde alle predikanter og
prester lese grundig. Den har mye godt og åndelig tankegods.
Hans Romerbrevkommentar er
ikke så godt kjent i vårt land. Den finnes både på tysk og engelsk. Det kom
også en liten utgave ved Eberle over Romerbrevet på norsk i 1874. Men den er
visst lite kjent i ettertid. Han foreleste bare en gang over dette brevet, så
tidlig som i 1515/16. Det var altså før den egentlige reformasjonen. Men ssynet
på frelse ved tro av nåde er klart.
2. Rosenius.
Vekkelsen ved Rosenius kom
som et vårvær over Skandinavia. D et var særlig forløsningen i Kristus som han
forkynte så klart. Det var nok. Vi skal ikke gjøre noe selv. «Du skal intet
gjøre for å frelse få. Nei, blott Ordet høre, hvile deg derpå.» Det passer godt
på Rosenius-vekkelsen, selv om det trolig ikke er han som har skrevet det. Det
som er utkommet av Rosneius var først artikler i bladet «Pietisten».
Mange lekpredikanter har
kanskje vært mer preget av Rosenius enn av Luther – og de stemmer godt over ens
i dette. Skrifter av Rosenius har vært utgitt på norsk i flere utgaver. Mest
kjent er kanskje «Veiledning til fred». Det har vært mye brukt og lest av
mennesker som søkte Gud. Carl fr. Wisløff oversatte tre bøker etter krigen. De
ble også mye brukt.
Den største av hans skrifter
utvilsomt forklaringen av Romerbrevet. Jeg leste den i en norsk-dansk utgave
for mange år siden. Senere er den kommet på norsk. Det er grundig undervisning
i den kristne tro. Alle predikanter skulle hatt den og brukt den.
3. Hallesby.
I første del av 1900-tallet
hadde vi flere «store» predikanter som mange lyttet til. En av dem var Ole
Hallesby, professor ved Menighetsfakultetet. Han var streng og klar og logisk i
sin tanke. Han var også uredd og pekte på synder hos folket og feilaktig lære
og tro. Det siste kom særlig fram under «helvetesdebatten» med biskop
Schjelderup. Da talte han «Roma midt imot». Der kan moderne talere ha noe å
lære. Han var også klar i oppgjøret med nazistene under krigen og måtte betale
for det med opphold på Grini.
Hallesby ga ut lærebøker i
dogmatikk og etikk som ble brukt på MF, men også lest av lekpredikanter. De
hadde mye å gi. Men det var vel særlig hans oppbyggelsesbøker som nådde ut til
folk flest. Her er noe å lære for vår generasjon om en klar omvendelse og
tydelig tale om troen på Gud og livet med ham.
4. Hope.
Ludvig Hope var omtrent
samtidig, men han var lekmann. Likevel var han god respektert av mange og kom
sammen med Hallesby på Grini.
Hope er mildere i formen, men
klar som krystall om frelse og fortapelse. Hans prekensamlinger ble lest av
mange troende og ble til stor hjelp for folket. Vi kan også lære mye av ham.
Han talte til folket som en av folket. De forstod umiddelbart hva han mente.
5. Carl Fr. Wisløff.
Den siste støtte vi skal
nevne er Wisløff. Det har vært flere solide forkynnere i denne slekten, som
Fredrik Wisløff og H.E. Wisløff. Nå skal vi stanse litt vcd Carl Fr. Han var
prest et par steder, tok doktorgrad på den katolske lære om messen og ble
professor ved MF i kirkehistorie. Men han gjennomgikk også tekstrekkene der
svært mange møtte opp.
Forkynnelsen nå.
Nå kan vi spørre: Hvordan
stemmer dette med det vi hører i kirke og bedehus i dag? Og selvsagt er det
gode taler og andakter også nå. Men jeg har en følelse av – vi kan gjerne si:
beklemmende – at det ofte er lite bibelsk substans i en del av forkynnelsen, og
den kan slik ikke sammenlignes med viktige og kjente talere, bl. a. de som er
nevnt ovenfor.
Uten å karikere eller
overdrive vår tid i negativ retning, må en med rette kunne si noe om det.
Det tales utvilsomt mye nå om
hvordan mennesket skal få det godt. Nødhjelp og ulykker får også god plass.
Noen forklarer ord og uttrykk og viser til den historiske sammenhengen. Prester
generelt har talt mye om dåp og nattverd. Vekten ligger noen ganger på det vi
må gjøre og være som kristne.
Med all god forkynnelse i tanken
– om forsoning og nåde og Guds godhet, må alle kunne se at kristenfolket minker
i bygd og by. Festivaler og stormøter er ikke i seg selv tegn på gudsliv. Noen
ser ut til å være svært opptatt av at mange kommer. Det gjelder særlig ungdom.
Vi har et godt ungdomsarbeid, sier man. Mange reiser på leir og stevner og på
week-end-turer.
Da spør vi: Hvor blir de så
av? Har forkynnelsen og arbeidet ført til at de ledes inn i den troende
forsamling og får en naturlig plass i arbeidet i Guds rike?
Her er noe underlig – som må
vekke oss til ettertanke. Alle ser at folketallet øker i landet. Det gjelder
ikke bare storbyene, men også mindre sentra og bygder. I noen utkantbygder kan
nok situasjonen være en annen. Likevel: Kristenfolket i bygdene dør ut og det
er få igjen. Mange bedehus blir etter hvert solgt. På en måte gjør ikke det så
mye, for nesten alle har bil i dag, og noen som ikke har det får følge andre.
Da betyr avstanden svært lite.
Ser vi et bygdelag
(storkommune) under etter, har folketallet økt ganske mye. Men tallet på
mennesker som møter fram til oppbyggelse og misjonsmøter har minket kraftig.
Her er det det jevne misjonsarbeid og møtevirksomhet som teller. Det kan bare
bety at de kristne er blitt færre. I mange kirker ser vi forresten det samme. Men
her har vi tenkt særlig på bedehusmøtene.
Mangler noe?
Likevel – er det noe annet
som burde ha kommet fram? Det er meget sjelden jeg har hørt at man taler om
omvendelse. Det gjelder både kirke og bedehus. Enten mener man at alle
fremmøtte er kristne og da skal de ikke omvendes. Eller man omskriver
omvendelsen med vage ord og uttrykk eller at Gud skal gjøre alt. Vi skal ingen
ting gjøre, for da blir det lovisk. Noen sier til og med at man kan ikke ta
imot eller si ja til kallet. Vi kan bare si nei. Men en slik tale blir
mennesket lett fratatt ansvaret for sin sjel.
Det er sjelden vi hører om
dommen og nesten aldri om fortapelsen. Det gjelder særlig der det er mye folk
en gang i blant. Vi må ikke skremme dem med det, er tankegangen. Vi hører
heller ikke om konkrete synder sett i forhold til Guds lov og vilje. Det er
lettere å tale om miljø og fattigdom og sultkatastrofer og store ulykker. Det blir syndeskylden i dag. Men taler Guds
Ord slik?
Jeg tror alt dette er til
skade for Guds rike. Leser vi vekkelsens historie, ser vi at forkynnelsen
gjennomgående har sterke appeller til de uomvendte. De må omvende seg nå. Jesus
kommer snart, og da er det for sent. Bruk anledningen. Kom til Jesus. Og mange
flere uttrykk.
Av frykt for å bli oppfattet
som lovisk og reformert, blir gjerne slike ord ikke brukt nå. Man er også redd
for å være radikal og overdrive. Erkjennelsen er første steg på forandring. Vi
må se om vi har sviktet og hvor.
Jeg vil altså ikke være FOR
negativ som maler alt svart. Men jeg vil understreke dette: Om en bra
forsamling på et større sted har mange unge og eldre på møter, er ikke det en
indikasjon på at alt står bra til alle steder. Hvis man regner litt på
prosenter, kan det hende at det også på større steder med stor forsamling har
mange flere uomvendte enn man kanskje tenkte seg. For der har trolig
folketallet økt mye mer enn på mindre steder. Det kan vi se av byggevirksomhet
i tettstedene.
Tanken min er da: Også de
mange nye i bygd og by må vinnes for Gud. De er også vårt ansvar. Det er ikke
nok at folk kommer til kirken julaften og ved dåp og konfirmasjon. Spørsmålet
er ofte hva de da får høre av forkynnelse. Er det noe som vekker dem? Viser
taleren vei til frelse og himmel? Der må vi alle gå i oss selv og tale med Gud.
Nils Dybdal-Holthe.