lørdag 25. februar 2012

same Gud?


-Kristne og muslimer kan be sammen
Av Stian Bakkom Beskrivelse: Send e-post til forfatteren- Publisert: 16. februar, 2011
Prest i Voie kirke, Ole Jørgen Sagedal har en klar formening om at det bare finnes en gud
– Jeg ønsker å tydeliggjøre at vi som kristne og de som er muslimer ikke tror på forskjellige guder, sier Sagedal.
Kritisk
Nestleder av hovedstyret i Med Israel for fred (MIFF), Gabriel Edland, stiller seg kritisk til Sagedals uttalelser.
– Han, som alle andre, må gjerne be med muslimer og hvem som helst. Men har han vraket Jesus fra sin tro? Muslimene tror jo ikke at deres Gud har noen sønn, så hvordan Sagedal kan forene disse synene er uforståelig for meg.
Står for sitt syn
Beskrivelse: Sagedahl mener at kristne og muslimer kan be sammen
Be sammen: Sagedal mener kristne og muslimer kan be sammen. Foto: Wikimedia
Bakgrunnen er et innlegg Sagedal hadde under Teologicafén i Domkirken, tirsdag kveld.
- Jeg tror at bønnen i Jesu navn gir adgang til Gud, men også jødene ber til Gud. Så tror jeg at min tro på Kristus gir meg et fellesskap med Gud som det er vanskelig å forestille seg der Kristus-troen mangler. Jeg kan si at vi ber til samme Gud, men bevare håpet og lengselen etter at de skal lære Gud virkelig å kjenne, gjennom troen på Jesus.
- Jeg ser jo at det er å gå ganske langt, men jeg står for mitt syn. Hvis jeg og en  muslimsk venn snakker sammen og ønsker å avslutte det med en felles bønn, så ser jeg ikke noe problem i det, avslutter Sagedal.
Kommentarer
Hentet fra Sørnett.no.