Bibelen - Guds bok.
Bibelen er ikke som andre bøker. Både i form og innhold er
boken annerledes. Du trenger ikke sammenligne den med så mange andre før du ser
det. Ja, du kan ta så mange bøker du vil og se etter. Det gjelder lærebøker så
vel som romaner og lett lektyre.
Og Bibelen selv sier noe om det. Vi har flere bibelvers som
viser hvorledes boken er og hva den vil. La oss først ta dette:
«For Guds ord er
levende og virksomt (kraftig) og kvassere enn noe tveegget sverd. Det trenger
igjennom helt til det kløver sjel og ånd, ledd og marg, og dømmer hjertets
tanker og råd.» Hebr. 4, 12f.
Guds ord blir sammenliknet med
flere ting i Bibelen. Her er det likt et sverd. Og det minner oss om krig og
kamp og strid. Hvem skal seire? Når Bibelen blir sammenliknet med et sverd, er
det åndskampen i verden som kommer i fokus. Da må vi ha et sterkere våpen enn
den menneskelige tanke og fornuft. Det strekker ikke til.
Jo nærmere vi kommer den siste tid og bl. a. Antikrists rike
med dens åndskamp, til mer tilspisser denne striden seg. Og den blir hardere
med årene. For Antikrist vil virke inn på alle områder i menneskelivet og
verden. Til slutt vil han erobre selve kirken og ta mange til fange, åndelig
talt.
Der menigheter og Guds folk ikke er bibeltro, vil
Anti-Krists ånd lettere komme til og få makt. I vår tid begynner denne påvirkningen
allerede i skoletiden. De bøkene som brukes, og skal brukes, er fulle av
bibelkritikk og dermed anklager mot sann kristendom. Derfor må vi være på vakt
på alle områder.
Verden krever stadig bevis,
for alt skal være vitenskapelig. Mange vil ikke tro før de ser håndfaste bevis.
Men i Guds rike er det annerledes. Og vi kan ikke gjøre noe med det. For Gud
har ordnet det slik at her gjelder troen
og ikke fornuften. I en rettssak og før dommen får den anklagede ordet. Hva kan
vi svare i en så alvorlig stund? Har
vi noe annet enn det Gud selv har sagt? Personlig kan jeg bare si: Jeg tror
fordi det står skrevet. Og hva sier Guds ord om seg selv – andre har jo ingen
myndighet til det.
1. Guds ord er levende.
Guds ord er det samme i dag som før. Til alle tider har det
vært likt og like viktig og gyldig for menneskene. Ikke alle ser dette og
misser dermed både velsignelse og hjelp i livet. For, ”den Gud som var på Mose tid
er likedan i dag.”
a) Bibelen er dermed uforanderlig.
Den er ikke ”tidsbestemt” slik mange vil ha det til. Det kan nok være enkelte
ting som var skrevet for en bestemt folkegruppe og tid, f. eks. i den gamle
pakt. Men generelt sett er Bibelen uforanderlig. 1. Pet. 1, 23-25 sier
noe om det. Her taler han først om gress som visner og faller av. Det blir til
intet. ”Men Herrens ord blir til evig tid,” sier han. Da har den evig gyldighet
og forplikter alle mennesker.
Jesus sa det samme. I Bergprekenen slår han det fast: ”Før
himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i
loven forgå, før det er skjedd alt sammen.” Mat. 5, 18. Derfor skal vi være
forsiktige med å forandre noe i Bibelen, slik man kan gjøre ved å tolke alvoret
bort f. eks.
Og Bibelen blir avsluttet med å si det så sterkt som det går
an: ”Dersom noen legger noe til dette, da skal Gud legge på ham de plager som
det er skrevet om i denne boken. Og dersom noen tar noe bort fra ordene i denne
profetiske bok, da skal Gud ta bort hans del fra livets tre og fra den hellige
by, som det er skrevet om i denne bok.” Åp. 22, 18-19.
Det uforanderlige skal vi ikke forsøke å forandre.
b) Bibelen er livgivende.
Slik Jesus med et ord kunne reise opp døde mennesker, kan ord fra Bibelen gi
åndelig liv til åndelige døde. Alle mennesker er åndelig døde av natur. Ef. 2,
1f. Verken våre egne gjerninger, gudsdyrkelse eller de største offer kan frelse
et menneske. Det er lovens gjerninger som ikke har kraft i seg.
Vi som er blitt frelst av nåde, har opplevd litt av det: Da
alt så forgjeves ut og vi ga opp alle forsøk på å bli frelst og få fred i
sjelen, hørte eller leste vi et ord fra Guds bok. Det hadde evne i seg til å
løse oss fra synden og dommen. Ved troen på Jesus fikk vi sjelefred. Håpet ble
tent i vårt hjerte: Himmeldøren er åpen, og jeg skal få være med inn der. ”For
ordet forkynner at mine synder kommer han aldri mer i hu.”
Kol. 2, 13 sier det klart: ”Også dere var døde ved deres
overtredelser og uomskårne kjød. Men Gud gjorde dere levende sammen med
Kristus, idet han tilga oss alle våre overtredelser.” Grunnlaget for frelsen er
Jesus og hans død på korset, som v. 14 taler videre om. Så er det ikke jeg som
skal gjøre det. Frelsesverket er allerede ferdig. Vi kan få tro og ta imot alt
dette.
2. Bibelen er kraftig.
Det er ikke kraftig i den betydning at alt det Bibelen taler
om skjer automatisk. Da ville hele verden vært frelst. For Gud vil det. På en
måte er Bibelen som mat: vi får bare nytte av det som vi tar til oss. Derfor er
det så viktig å lese mye i Bibelen. Da ser du stadig nye ting som du får lov å
tro. Det blir din eiendom.
Men vi kan si noe om kraften i Guds ord:
a) Gud står bak ordet – det er hans ord. Og det sier oss at vi har med Gud å gjøre i vårt liv.
Guds ord har dermed Guds egen kraft i seg. Og den viste han første gang ved
selve skapelsen. Et ord fra ham var nok til å skape alt. Og dette ordet har
samme gyldighet og kraft i seg i vår tid.
b) Guds ord kan løse
syndere fra synden og selveste dommedag. Frelse er frelse fra synd, det er den
store hindringen og skilleveggen mellom oss og Gud. Bibelen forteller at det
var en som tok vår dommedag på seg. Videre sier Guds ord: ”Den som kommer til
meg, vil jeg slett ikke støte ut.” Joh. 6, 37. Og i Jes. 1, 18 kommer
innbydelsen: La oss gå i rette med hverandre – for å ta et oppgjør med vår
synd. Da må vi kalle synden for synd og ikke unnskylde den. Gud må få rett og
vi innse at vi er skyldige. Jesus sa også: Sannheten skal frigjøre dere. Joh.
8, 32. Guds ord om Jesus kan frigjøre deg uansett hvor skyldig du er når du
slipper ham til. Han har kraft til det.
c) Gud kan bevare
oss i troen på Jesus, det sier Ordet. Han tilgir og hjelper oss hele livet så
sant vi er av sannheten. Og Guds ord veieleder oss og gir oss råd om
hverdagslivet vårt og tjenesten vår her i verden. Joh. 10, 28-29.
3. Bibelen er skarp.
Den er skarpere enn noe tveegget sverd, står det. Det taler
om to vesentlige ting ved Guds ord. Jfr. Hos. 6, 1.
a) Først dømmer
den oss og avslører vårt indre liv. Den viser oss synda i alle former og avkler
oss vår egen rettferdighet. Den godtar ingen bortforklaringer eller
unnskyldninger. Og den er så skarp at den sier rett ut: Du skal dø i synden, du
går evig fortapt om du ikke omvender deg. Bibelen sier mye av utgangen av
livet. Dens budskap er ikke slik mange mennesker mener og tenker den er. Den er
ikke lys og noe vakkert og sommerlandet, som man taler om nå. Den sier at vi
skal gjøre regnskap for våre liv for den Allmektige Guds åsyn. På dommens dag
skal alle mennesker møte fram, døde og levende. Se her Åp. 20, 12-15.
b) Dernest frigjør
den fra synden. Den er så skarp at Bibelen viser oss dette: Gud kan og vil løse
alle syndere fra all skyld og skam om de kommer til ham. Det var jo Jesu
gjerning, slik vi ser det i Luk. 4, 18 og i profetien i Jes. 61. Og Johanne
skriver om dette slik: ”Til dette er Guds Sønn åpenbart at han skulle gjøre
ende på djevelens gjerninger.” 1. Joh. 3, 8.
Det betyr at den største synder kan bli frelst. Det er ingen
begrensninger til det. Jesus kan løse deg fra de styggeste og verste synder som
kan nevnes. Kjeltringer av alle slag kan komme til Jesus, og de blir mottatt på
samme måte som konger og storfolk. Gud gjør ikke forskjell på folk. Av bare
nåde gir han oss hele frelsen og ikler oss Guds rettferdighet som er
fullkommen.
Har Guds ord blitt din eiendom slik? La Gud vise deg alt det
onde og så forkynne deg alt det gode. Frelsen er din. Du får den gratis.
Amen.